Op naar The Whitsundays 🏝

9 september 2018 - Yeppoon, Australië

Daar gingen we maandagochtend om 10.00u, met de boot weer naar het vaste land. We hebben Magnetic Island uitgezwaaid en beloofd nog eens terug te komen. Wat een fijne plek!

Op de boot had Casper het geluk dat hij de kapitein trof, al voordat we vertrokken waren. Die vroeg hem of hij in de stuurhut wilde komen kijken. Nou, dat wilde Casper natuurlijk wel! En toen de kapitein hem vroeg om 3 keer te toeteren voor het vertrek van de boot begon hij helemaal te glimmen☺️, dat was gaaf! Eenmaal op zee mocht hij nog door de verrekijker kijken, als een echte kapitein en Mats mocht natuurlijk ook nog even. Want ja, alles wat je grote broer doet, wil je als kleintje natuurlijk ook 🙃.

En toen gingen we weer ‘on the road’ richting Airlie Beach. Sommige stukken zijn prachtig maar er zijn ook veel saaie kilometers aan ons voorbij gegaan. Het wordt op deze reisdagen steeds weer duidelijk hoe immens groot dit land is. Je komt langs velden vol met suikerriet, waarvoor hier en daar een fabriek aan de horizon verschijnt en waar de trein over een lang bochtig spoor langsrijdt om de oogst naar de fabrieken te brengen. Dit spoor kruist ook continu de weg, dus we horen de hele reis achter ons: “kijk, treinrails!!”. Mats is gek op treinen 😄. Verder zijn er velden vol met mango- en bananenplantages. Maar dus ook gebieden waar eigenlijk niks meer is dan kenmerken van (bos)branden die er ooit hebben gewoed en bossen vol met termietenheuvels. En er liggen enorm veel skippy’s langs de weg. Zo noemen wij de dode kangaroos, de jongens herkennen ze namelijk niet meer als kangaroos 🙃. Gezien het aantal dat we onderweg langs de weg zien liggen zijn er veel meer kangaroos in dit land dan wij tot nu toe hebben gezien.

Na een lange rit komen we aan op onze volgende bestemming, Airlie Beach/The Whitsundays🏝. Het valt ons gelijk op hoe toeristisch deze plek is, helemáál in vergelijking met waar we vandaan kwamen. Veel winkels, kantoortjes waar je tours naar de eilanden kan boeken en restaurantjes. Gezellig, maar dus ook gelijk een stuk drukker. We hebben een cabin gehuurd op een camping, om alvast even aan ons aanstaande camperavontuur te kunnen snuiven. We zitten met stukken verse ananas even bij te komen van de reis op ons nieuwe balkonnetje, als we worden verwelkomd door een kaketoe, die heel dichtbij ons in een boom komt zitten. Je snapt het, hij kwam natuurlijk voor de ananas en niet voor ons 😉. Het park blijkt vol te zitten met deze mooie vogels en nog wat andere soorten die we nog niet eerder hebben gezien. We zijn iedere keer weer verrast hoe anders het aan deze kant van de wereld is! Wat de jongens vooral cool vinden op de camping zijn de skelters die je er kan huren😄. Het zijn ook nog Nederlandse skelters van het ons wel bekende merk Berg👍🏼. De skelters zijn voor ons een paar keer van stal gekomen, maar verder gebeurt er weinig mee geloof ik. Het is duidelijk laagseizoen hier. De camping is ook niet vol en er zijn weinig kinderen. Toch vinden de jongens nog een paar vriendjes en wordt er druk geoefend met het Engels.

De eerste dag bleek dat de WiFi het niet deed op de camping en ook niet gerepareerd zou zijn voor we weer vertrokken. Wat doe je dan de hele avond 😱?! Gewoon een boek uitlezen dus, heerlijk! En overdag na het boodschappen doen maar even snel met z’n allen inloggen, op de gratis WiFi van de supermarkt, om te contacten met de buitenwereld. Best kansloos eigenlijk, maar de verslaving moet ook gevoed worden 😅.

We hebben hier 5 nachten geboekt dus hebben even de tijd om rustig te bekijken wat we hier willen gaan doen en wat de mogelijkheden zijn. Eerst maar eens een dagje relaxen bij de plaatselijke lagoon. Weer zo’n prachtig publiek zwembad waar je niets voor hoeft te betalen. Als je wel gewoon parkeergeld betaalt tenminste, anders wordt het alsnog een duur dagje 🤭😅. Ach ja, no worries mate, keep cool😜.

We besloten een boottocht en een scenic flight te doen. Wat een gave dingen om naar uit te kijken deze week!! Eerst deden we de boottocht op een boot waar maximaal 36 mensen op kunnen. Toen wij gingen waren het er slechts 9, wij en nog een ander gezin. Bijna een privé tocht dus. We hadden mazzel dat ze ons de trip al hadden bevestigd. Al wisten we niet of het wel goed zou komen met het weer, want de dag ervoor was een grijze dag geweest, en ook bij vertrek hing er nog veel bewolking in de lucht. Maar eenmaal onderweg brak de zon al snel door en werd het en dag om nooit te vergeten. Er was veel hoop op het zien van walvissen, vanwege de walvis trek van noord naar zuid op dit moment. En ja hoor, al snel had Koen een vin en een spuit gezien en zag ik later zelfs een springende walvis, twee keer, WoW dat was gaaf!!! Ook heb ik nog een keer een staart gezien, jeetje wat indrukwekkend. Misschien verder naar het zuiden ook nog maar een boottocht proberen te doen. We willen meer zien! Toen beide jongens wat pips begonnen te zien van de schommelende boot 🤢, kwamen we gelukkig aan bij de eerste stop bij op Whitehaven Beach, het wereldberoemde enorme witte zandstrand. Er was niks gelogen, het is prachtig! Vanaf de uitkijk waar we eerst langs liepen om bij het strand te komen zagen we het al liggen. Eenmaal beneden voelde het zand super zacht aan je voeten, het blijft nauwelijks plakken, zo zacht is het. Zo zouden stranden eigenlijk altijd moeten zijn, al is het bijna verblindend wit. Een zonnebril is daar geen overbodige luxe 😎. Na een korte wandeling op het strand en door het ondiepe water is het alweer tijd om te gaan. Met een kleine bootje worden we weer naar de grotere boot gebracht waar een goede lunch voor ons klaar staat. De maagjes moeten goed gevuld weer het water op. En het blijkt te helpen. Na de lunch hebben de jongens nergens last meer van. Afwisselend kijken ze over het water en zitten ze te kleuren op de kleurplaten die ze aan boord kregen. De tweede stop was in een baai met veel koraal waar we konden snorkelen. Eenmaal in het water wordt mij al snel duidelijk dat alle eerdere snorkel en duikplekken die ik tot nu toe heb gezien, het niet halen bij wat ik hier onder water zie, en dan is dit nog niet eens het echte great barrier reef. Allerlei soorten/vormen/kleuren koraal en heel veel vissen in verschillende soorten en maten. Ik hoopte schildpadden te zien, die schijnen hier namelijk ook in grote aantallen rond te zwemmen, maar dat is niet gelukt. Wel zag ik een vis in een formaat dat ik nog niet eerder had gezien, een groene met dikke lippen, van nou zeker 1,50meter en 40/45cm hoog. Ja, hoe omschrijf je zo’n vis eigenlijk 🙃. Nou ja, het was nogal vreemd vond ik 😂. Het moet een Maori Wrasse zijn geweest. De jongens waren ook helemaal in wetsuit gehesen om te gaan snorkelen, in zo’n pak blijf je lekker warm in het koude water, maar Mats was er na 5 minuten al klaar mee. Hij vond het maar koud en stootte zijn vinger aan het koraal, wat pijn deed, dus toch maar terug naar de boot. Zelfs de plank met raampje erin bood geen uitkomst dit keer helaas. Casper had wel ontdekt hoe hij zijn fullface snorkelmasker moest gebruiken, dus die heeft met Koen wel vissen gezien. “Gele visjes”, aldus Casper. We hebben dus maar afzonderlijk van elkaar gesnorkeld en gelukkig was de bemanning van de boot erg behulpzaam om een oogje in het zeil te houden. Na het snorkelen kregen we nog thee met fruit en andere lekkernijen en toen was het tijd om weer terug te varen. Met gezellige muziek van de schipper erbij, waren we al snel weer aan land. Wat een fantastische dag om op terug te kijken!

En toen stond er, last but not least, op vrijdag een scenic flight op het programma! Een uur rondvliegen boven de mooie eilanden, het witte strand waar we de dag ervoor waren en the great barrier reef! Duiken en snorkelen bij the reef is lastig met de jongens erbij, en op deze manier zien we in korte tijd toch nog veel. Van bovenaf is het namelijk ook fantastisch mooi! Al die verschillende kleuren blauw in het water, van afwisselend diep en ondiep water, wat een plaatje! En ineens was daar in het diepe donkerblauwe water een groep walvissen aan het springen! Wow, dat we dat zo goed konden zien vanuit het vliegtuigje! Zo groot zijn die dieren dus. Fascinerend vind ik het! En vliegen in een kleine Cessna is ook een belevenis op zich. Mats heeft zijn ogen uit gekeken. Hij vond alle bootjes op het water het mooist. Casper vond er weinig aan, die viel in slaap tijdens de vlucht 🙃. Toen we geland waren vroeg hij zich af waarom we maar zo’n klein stukje waren gegaan😂. Dit was vast zijn duurste middagslaapje ooit 😅.

Na deze mooie ervaringen hebben we Airlie Beach verlaten en zijn we doorgereisd naar een nog redelijk onbekende badplaats, Yeppoon. We hebben een erg goed motel en het plaatsje is, voornamelijk voor gezinnen met kinderen, van alle gemakken voorzien. Een waterspeelpark, speeltuinen, ook weer een openbare lagoon om lekker te kunnen zwemmen, leuke winkeltjes en goede restaurantjes. Yeppoon is upcoming en zeker een bezoekje waard. Wij genieten nog even van het mooie weer aan zee voor we dinsdag naar het frissere en drukke Sydney vliegen.

En voor wie nu denkt dat reizen met een kleuter en een peuter alleen maar leuk is..., nee dat is niet altijd leuk, het is ook hard werken. Zij hebben ook wel eens een slechte dag of gewoon ergens geen zin in en dan moeten we ons uiterste best doen om het gezellig te houden. Of het is gewoon even niet zo gezellig 🙃. Gelukkig draait dit vaak snel weer bij en kunnen we weer door met plezier maken. De doosjes Lego die we van Fiony kregen zijn echt een uitkomst! Er wordt iedere dag mee gespeeld. Ze gaan zelfs mee naar restaurantjes 😄👍🏼.

1. Ineke Beemster:
    9 september 2018
    Jeetje, wat maken jullie een fantastische dingen. Grappig om te lezen dat het niet altijd pret is met de mannen.😄 We missen jullie wel hoor, maar genieten van de verhalen. Goede reis naar Sydney! ❤️
  2. Mirjam Nobel:
    9 september 2018
    Wat een avonturen! Zoveel verschillende belevenissen... geweldig en ook herkenbaar dat het niet altijd makkelijk gaat of gezellig is als je op reis bent. Al die indrukken kunnen best vermoeiend zijn. Maar je beschrijft het heel voortreffelijk ik zit echt mee te lachen! Veel Plezier in Sydney!
  3. Harm Bouwman:
    9 september 2018
    Wat een leuk en lang verhaal. Wat hebben jullie het goed daar. Leuke dingen maken jullie mee. Maar Koen, moest je nog je vlieguren volmaken deze maand😜
    Die skelters zijn wel de bom. Snap heel goed dat de jongens dat geweldig vinden.
    Ik kijk uit maar jullie volgende weekblog. Veel plezier deze week. Liefs van Harm
  4. Opa Henk:
    9 september 2018
    Wat een fantastisch verhaal weer! Heerlijk om zo een beetje met jullie mee te reizen. Veel plezier de komende dagen! Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal en de foto's.
  5. Frances Hinlopen:
    10 september 2018
    Heerllijke verhalen!!

Even opzoeken wat skelters zijn.

Groetjes aan allemaal!
  6. Judith Romijn:
    10 september 2018
    "Duurste middagslaapje ooit......" hahaha!!!
  7. Cora:
    16 september 2018
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen, wat goed gepland die reis!
    Geniet, geniet, dikke kus
  8. Froukje:
    16 september 2018
    Lekker genieten daar! Iedereen heeft wel eens een slechte dag. Rosa heeft vandaag uitgekozen...😉 jammer genoeg onder de race van Max verstappen. Prachtige foto’s!!!
  9. Laura van Engelen:
    19 oktober 2018
    Ik ben het met oma Janneke eens hoor, Janneke kan super mooi schrijven! Alsof je er zelf staat...

X